Kytaro Interjú - Ördögkatlan Fesztivál

A Kytaro egy háromtagú experimentális math/post-rock formáció, akik az újító műfaj szellemiségéhez híven, a basszusgitár helyett néhol apokaliptikus, helyként pedig éteri szinti alapokkal spékelik meg zenéjüket. Ördögkatlanos koncertjük, melyet a Tyler the Creator – Who dat Boy-ának elejéről vett sample-lel nyitottak, hangzásvilágában és intenzitásában is kilógott a fesztivál többi szereplője közül. A törés, amit a banda hozott a fesztivál flowjába, számomra a rendezvény egyik legerősebb szettjét eredményezte. A koncert után elbeszélgettünk egy kicsit Dexterrel (gitár), Lajossal (dob) és Gerdával (szintik).

Fadedsun: Hogy tetszett a zenétek Ördögkatlanos fogadtatása? Hogy éreztétek magatokat?

Lajos: Volt szó arról, hogy lemondjuk ezt a fesztivált, mert nagyon távolinak tartottuk a mi zenénktől ezt a Művészetek Völgyés, Ördögkatlanos világot. Nem voltunk benne biztosak, hogy érdemes 500 kilométert utaznunk, ha itt majd az emberek nem tudják hova rakni a zenénket. Végül ennek a szöges ellentéte történt, ami egy tök jó válasz arra, hogy hogyan kellene kezelnünk az ilyen prekoncepcióinkat egy eseményt illetően. Én általában a számok alatt úgy elfáradok, mint a rosseb, de az emberek miatt itt azt éreztem, hogy még napokig tudnék játszani. Szerintem a jó fellépés az, amikor még az elbaszást is élvezed, és ez ilyen volt. Nekem ez a top 5 koncertünk között van. 

FS: Én utoljára a Toldiban láttam a Kytaro-t. Ez az első fellépéseitek egyike volt és azóta, ha jól tudom felvettetek egy új nagylemezt is, amihez klipek is készülnek. Ez az anyag mit fog képviselni? Korábban, amikor Lajos megmutatta nekem a storyboardot, valamilyen erős társadalomkritikus képet vázolt fel. Ez mennyire fontos része a koncepciónak?

Dexter: Nehéz erről úgy beszélni, hogy a mi zenénk alapvetően teljesen instrumentális… Az új anyagon már eleve úgy kezdtük el a munkálatokat, hogy a lemez címét már előre kitaláltuk. Ez a Temporary Internet Files címet kapta.
Ennek az a sztorija, hogy ilyen 12-13 éves koromban jöttek be a 486-os Pentium 1-es számítógépek, és az internet még egy eléggé kezdeti, experimentális korszakát élte. Ebben az időben nálunk lakott egy évig az unokabátyám, aki kicsit idősebb volt nálam. Ekkor még háztartásonként maximum egy számítógép volt, nem mindenkinek volt külön személyes arzenálja. Nyilván kisgyerekként kibaszott kiváncsi voltam a gépre, minden egyes alkönyvtárába bemásztam, és így találtam meg a Temporary Internet Files című mappát, amibe a böngésző mentette a megnézett oldalak tartalmát, és dugig volt csajoknak a meztelen képeivel, amiket unokatesóm előttem nézegetett. Amikor ráeszméltem arra, hogy ez hogyan működik, hogy használod, főleg még a betárcsázós internet idején, az olyan volt mint amikor rájössz, hogy hogyan működik a szex. Ez nekem egy iszonyat durva dolog volt…

Lajos: Én össze tudom foglalni Dexter mondanivalóját: azt gondolnád, hogy ez a lemez egy társadalomkritika, pedig csak az internetes pornóról szól.

Dexter: …akkor mondom tovább. Manapság fogalmazódott meg bennem ez a lemez kapcsán: az internet kezdetén, az internet volt a világért, de mostmár ez a viszony megfordult, elszakadt ettől, és a világ van az internetért…

FS: Az új klip is ezt a kifordult viszonyt akarja reprezentálni?

Dexter: Lényegében igen, de a klip alapötlete igazából a rendezőtől, Szombath Mátétól jött, aki a Cineast produkciós iroda egyik fele. Ő állt elő egy olyan koncepcióval, ami egyszerűen klappolt a zenével és emellett összefogta azt a lemez címével is.

FS: Dexter, hozzád specifikusan lenne egy kérdésem. A múltban sok bandával dolgoztál együtt, felvetted őket, producerkedtél, közben volt a SONYA névre hallgató bandád is, amit egy több éves kihagyás követett zeneileg. A Kytaro honnan jött neked, mi volt vele a célod? Volt valami koncepciód, vagy ez inkább amolyan passion project-ként indult?

Dexter: Igazából semmilyen előre megtervezett dolog nem volt bennem. Én mindig úgy működök, hogy amit éppen csinálok, azt 100%-osan tolom. Ha az valamilyen körülmények folytán nem tud úgy alakulni, ahogyan én szeretném (ez volt a SONYA-val is) akkor arra nem szeretnék időt pazarolni. Amikor már volt pár számom, akkor elkezdtem dobosokkal összejárni. Lali már a harmadik volt ebben a projektben, de mivel vele már évekig zenéltünk együtt korábban, egy session után tudtam, hogy a Kytaro-t vele akarom csinálni. Ahogy folyamatosan próbáltunk, az ötletek kezdtek egyre komplexebbek lenni. Ezen a ponton találtuk ki Lalival, hogy szükségünk lesz egy billentyűsre is. Így jött képbe Gerda, akinek egy felvételén dolgoztam korábban, ahol nagyon megtetszett a személyisége és hangzásvilága.

Gerda: Amikor Dexter megkeresett, én nem gondoltam, hogy helyt fogok tudni állni. Ezelőtt csak a Kloggs-ban zenéltem, és nem is volt billentyűs előképzettségem. Nem tudtam, hogy vannak-e olyan skilljeim, amiket ebbe a projektbe be tudok hozni. Néhány próba után azonban fel tudtam oldódni, és bele tudtam kapcsolódni a saját világommal a zenébe.

Lajos: A szintivel kapcsolatban én csak annyit szeretnék mondani, hogy nagyon jó, hogy beleépítettük a zenébe. Olyan kapukat nyitott ki, amiket egy basszusgitár nem tud. Én a többi zenekarommal azért unom a munkát, mert egy klasszikus gitár-dob-basszus felállást már túl szűknek érzek. A két szintivel 5000-szer annyi dolgot tudunk megvalósítani, mint egy basszusgitárral.

FS: Hangzás terén mit várhatunk majd az új anyagtól? Történt valami változás az előző lemez stílusához képest?

Dexter: Ezt nehéz megmondani. Mi nagyon gyorsan alakulunk, ahogy ismerjük meg egymást és egyre többet zenélünk együtt, és az új számokat például sokkal gyorsabban is tudtuk megírni mint az első EP-t. Az anyag megítélését viszont inkább szeretném a közönségre bízni, mert én ezt inkább csak a folyamatában látom.

Gerda: Ami még egy plusz layer-ként lesz a hangzásban, és eddig nem volt, az egy női kórus ami néhol elcsíphető a háttérben.

FS: Ezt az albumot is ti vettétek fel?

Dexter: Igen mi vettük fel, én kevertem és egy amerikai csávó – David Gnozzi –  masterelte.

FS: És hol lehet titeket elcsípni még a nyáron?

Dexter: Szlovákiában és Szlovéniában lesznek koncertjeink augusztusban, 21-én pedig a Fekete Zajon is játszunk. Szeptember 2-án az A38-on a nézőtér közepén lesz egy speciál 360-as bulink a Shallov. nevű szlovák bandával, továbbá részt veszünk a Sharpe Festival-on is, ami egy showcase fesztivál Pozsonyban. A lemezbemutatónk pedig november 8-án, a Trafóban lesz a vel.

Írta:Barlein Martin és Makai Bence
Fotók:Migléczi Hanna
Tags, , ,